Rouwende families bewust benadeeld

Nieuws, Uitvaart, Verzekeringen — Door op 17 november 2011 17:19

Doodgaan is duur, maar waarom eigenlijk?

Wanneer een dierbare overlijdt, laten nabestaanden zich vaak leiden door de uitvaartondernemer en staat hun hoofd niet naar het controleren van de nota. Puur omdat zij hun verdriet proberen een plaats te geven.

Volgens oud-doodgraver Leijenhorst worden facturen bewust onduidelijk en prijzig, omdat de nabestaanden toch wel betalen. Daarnaast zouden verzekeraars de familie erop wijzen dat de overledene tijdens zijn of haar leven te weinig geld hebben vergaard, waardoor de familie voor de kosten opdraait. Daarom raadt Leijenhorst nabestaanden aan om vraagtekens te zetten bij de facturen en kritisch naar de kosten te kijken. Er kunnen zomaar extra kosten in rekening worden gebracht voor zogenaamde zwaarlijvigheid of voor kistdragers die niet afgesproken waren.
Leijenhorst vindt dat de uitvaartondernemingen en verzekeraars meer begrip op moeten brengen voor de positie van nabestaanden en meerdere momenten in te lassen voor de dienstverlening, facturering en afhandeling.

Bij de Autoriteit Financiële Markten is het handelen van de uitvaartbranche al een geruime tijd onderwerp van discussie. Ook zetten zij vraagtekens bij de telkens groeiende kosten. Deze zouden zelfs harder groeien dan de inflatie!
Daarnaast speelt het feit dat veel uitvaartverzekeraars ook uitvaartondernemer zijn. Dit leidt tot de verplichting om aankopen bij een bepaalde onderneming te doen. Ook lijkt de stijgende kosten uit de uitvaartbranche zelf te komen.

Volgens Leijenhorst krijgen uitvaartverzorgers zelfs trainingen in het halen van een hogere omzet. Ook het halen van bonussen zou een drijfveer zijn om cliënten op hun verdrietigste moment onnodig producten aan te smeren.


Is uw uitvaart écht goed geregeld?

Tags: , , ,

0 reacties

Geef als eerste een reactie.

Geef een reactie

Het e-mail adres verschijnt niet bij het bericht!


Trackbacks