Doodgaan wordt steeds duurder

Nieuws, Verzekeringen — Door op 6 december 2011 17:10

Uit een rapport van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), verschenen op 2 december 2001, blijkt dat Uitvaartverzekeringen te veel aan hun zelf en te weinig aan hun klant denken. Tien miljoen Nederlanders (70 procent) hebben een uitvaartverzekering en we betalen met zijn allen ruim 600 miljoen euro voor deze polissen. Krijg je nu uiteindelijk waar voor je geld?

Naar aanleiding van dit rapport van de AFM en klachten over het uitvaartwezen, heeft KASSA een uitzending aan dit onderwerp gewijd. De uitzending is hier te bekijken.

Torenhoge tarieven
Een klacht die werd behandelt in deze uitzending was van een ongeneeslijke zieke man. Hij is verzekerd bij Yarden en hij werd doorverwezen naar een uitvaartonderneming die met Yarden samenwerkt. De man wilde een sobere uitvaart, maar kreeg een offerte van ruim € 8.100 . Toen hij om verduidelijking vroeg, bleek bleek dat de uitvaartondernemer hoge Yarden-tarieven moet berekenen voor mensen die verzekert zijn bij Yarden. Nadat zowel de man als KASSA verschillende offertes had aangevraagd, bleek dat een sobere uitvaart zelfs € 2.500 goedkoper kon!

Kleine ondernemingen vaak goedkoper
Over het algemeen dekt een uitvaartverzekering niet de gehele uitvaart. Vaak komt het voor dat nabestaanden bij moeten betalen en dit kan soms tot duizenden euro’s oplopen. Klanten ervaren veel ontevredenheid over de ondoorzichtigheid bij de verschillende uitvaartondernemingen. Offertes zijn onduidelijk en moeilijk vergelijkbaar: zo blijkt bijvoorbeeld dat bij elke uitvaartonderneming de ‘vaste kosten’ weer iets anders inhouden.
In veel gevallen is het echter wel zo dat je niet vast zit aan de uitvaartondernemer die de betreffende uitvaartverzekeraar voorstelt en ben je dan vrij om zelf een uitvaartondernemer te kiezen.
Daarnaast zijn het vooral de kleinere en zelfstandige uitvaartondernemers die lagere prijzen rekenen. Ga dus bij verschillende bedrijven, zowel de grote als de kleine ondernemingen, te rade en vergelijk de verschillende offertes om tot een goede keuze te komen.

Het onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten
Uit het onderzoek van de AFM, zoals eerder beschreven, blijkt dus dat bij de verkoop van uitvaartverzekeringen het belang van de klant te weinig centraal staat.
Uit de analyse van 600 telefoongesprekken van de vijf grootste verzekeraars blijkt onder andere dat consumenten onvoldoende en soms ook incorrect worden voorgelicht. Vaak wordt er ingespeeld op emoties en wordt er door de verzekeraar op aangedrongen om snel een product af te sluiten. Hierdoor kan men niet even rustig alle plus- en minpunten op een rijtje zetten.
Ook worden tussenpersonen geprikkeld door zogenoemde provisies om uitvaartverzekeringen te verkopen, waardoor er een verkeert signaal vanuit gaat. Hierdoor loopt men al snel het risico om voor te veel dingen verzekerd te zijn en daarnaast is het vaak onduidelijk wat zij met de offerte nu wel of niet kunnen betalen. Dit veroorzaakt verkeerd gewekte verwachtingen, die later op (grote) teleurstellingen uitlopen.

Naar aanleiding van het onderzoek heeft de AFM een tiental aanbevelingen aan de verzekeraars gedaan om te zorgen dat de klant weer centraal komt te staan.

De AFM adviseert u als consument:
– Leg van te voren vast wat u graag wilt
– Bekijk alternatieven (er zijn andere mogelijkheden dan een verzekering)
– Wanneer u een polis af wil sluiten, informeer dan goed vooraf en zet alle aspecten op een rij
– Zeg nooit ‘ja’ als u het nog niet weet of niet goed begrijpt

Het volledige rapport van de AFM kunt u hier lezen.


Is uw uitvaart écht goed geregeld?

Tags: , , , , ,

0 reacties

Geef als eerste een reactie.

Geef een reactie

Het e-mail adres verschijnt niet bij het bericht!


Trackbacks